11 februari 2005

Mat - Yoggi mini blåbär


Sukralos-spetsad lunch
Det nya, konstgjorda sötningsmedlet sukralos godkändes för användning i livsmedelsprodukter i Sverige från och med den 29 januari 2005 och redan har produkter som innehåller ämnet hittat ut till butikerna. Enligt uppgift från sukralostillverkaren framställs ämnet genom att tre väte-syregrupper på sockermolekylen byts ut mot kloratomer, vilket medför att molekylen inte bryts ned av kroppen utan passerar rakt igenom. Utrustad med en gom som aldrig riktigt kunnat acceptera den sällsamma eftersmaken av aspartam, var det med stor spänning jag inhandlade denna sukralos-spetsade yoghurt för lunchförtäring i dag.

Produkten levereras i en rätblocksformig tetra top-förpackning med en vit skruvkork högst upp. Detta är en trevlig lösning då skruvkorken effektivt eliminerar den osmakliga intorkning av yoghurt som alltid plågade de ursprungliga förpackningarna med invikningsbar öppning. Förpackningen har en sval, modern utformning som står i bjärt kontrast till innehållets utseende. När den lättflytande, ilsket syrénfärgade yoghurten fyller tallriken får ögonen en allvarlig chock av det oväntade utseendet. Av mängden mörkblå bitar att döma, är halten blåbärsskal ganska hög.

Yoghurten är god. Tungan får en angenäm kittling av den lätta syran, vilken balanseras utmärkt av den genomträngande fylliga, men aldrig arroganta, blåbärsaromen. Sötman för en ganska tillbakadragen, men fullt urskiljbar roll och blir aldrig dominant. När så de första skedarna yoghurt passerat munhålan väntar jag uppmärksamt på den förväntade eftersmaken av sötningsmedel och till min besvikelse upplever jag faktiskt en lätt, lätt sådan; en artificiell air dröjer sig kvar en kort stund. Tillsammans med den banan som slutade sina dagar skivad i denna portion yoghurt, påminner eftersmaken om det medel med banansmak som tandläkarna penslade tänderna med när jag var liten.

Denna yoghurt kommer definitivt att finnas i mitt kylskåp emellanåt, som variation till de övriga sorters syrade mjölkprodukter som förekommer i mitt hem.

Betyg: 7 av 10
Tillverkare: Arla
Energiinnehåll: 35 kcal per 100 g

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/Sucralose

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blev djupt besviken på Yoggi mini "utan tillsatt socker". Jag var lite stressad, och läste inte på paketet (vilket jag brukar göra), men utgick ifrån att den här nya "hälsosamma" yoghurten "utan tillsatt socker" naturligtvis även var utan tillsatta sötningsmedel.

Ack så man bedrog sig. Vanligen brukar jag hälla i mig ett pint-glas yoghurt på någon minut, men efter att jag någon halvtimme senare konstaterade att glaset var mer än halvfullt, och jag hade en underlig torr bismak i gommen, så befarade jag det värsta. Och kollade paketet. Jodå, fusksocker.

Påminner om när det blandades in fusksocker i julmusten; vanligen dricker jag upp julmust fortare än kvickt, men efter att ha sörplat på några stackars flaskor i flera dagar så kunde jag konstatera att de gömt fusksocker i drycken.

Jag har mailat Arla och påpekat det olyckliga i att de skriver "utan tillsatt socker", utan att klargöra att det är sötningsmedel i den. För det är det ju inte i ALLA Yoggi Mini, så konsumenterna kan förvirras. Iaf de som är lika korkade som jag.