13 februari 2005

Språk - Uttrycket "sån här"

Ett sånt här uttryck
Smygande har ett uttryck på mycket kort tid lyckats få oöverträffad penetration i samhällets samtliga talspråkliga skikt. Det rör sig om uttrycket "sån här" och varianter av detta, som förekommer förbluffande ofta i dagligt talspråk, recensentens eget inkluderat.

Syftet med detta inskjutna uttryck är naturligtvis inte att rikta uppmärksamheten mot något i talarens närhet befintligt föremål, utan snarare att illustrera att det som avses är något nytt, modernt eller något som inte alla kan förväntas känna till. Uttrycket har i denna position förlorat sin status som demonstrativt pronomen och kan sägas fungera som en talarens ödmjukhetsmarkör vars uppgift är att ta udden av det kontroversiella i att nämna en företeelse som kanske eller kanske inte är okänd för vissa närvarande. Genom att använda uttrycket "sån här" som ett initialt adjektiv fjärmar talaren sig en smula från objektet och inbjuder, om så begärs, till en närmre förklaring av dess beskaffenhet.

Exempel:
"Jag har köpt en sån här mp3-spelare."
Här inbjuds åhörarna att uttrycka sin osäkerhet inför mp3-spelaren och få
innebörden förklarad för sig.

"Jag har köpt en mp3-spelare."
Ovanstående fras låter deltagarna möjligen fråga vem som tillverkat
produkten, hur mycket minne den utrustats med eller liknande, men samtliga
förutsätts känna till mp3-spelare som begrepp.

Ur sociolingvistisk synpunkt är uttrycket av stort intresse. Att en konstruktion får fäste, som enkelt låter talaren indikera ödmjukhet, är knappast en tillfällighet. En enkel tolkning kan vara att senare års explosionsartade blomning av billiga elektroniska produkter för vardagsbruk föder ett behov av att kunna enkelt kunna föra föremålet på tal och samtidigt indikera förståelse för att inte alla kan hålla sig ajour med utvecklingen och känna till de begrepp som diskuteras.

Problemet är att "sån här" redan reducerats från en ödmjukhetsmarkör till generell utfyllnad som rent grammatiskt saknar berättigande och därmed sällar sig till samma kategori som de välbekanta "liksom" och "typ". Oavsett vad ett språköra tycker om uttrycket är den ursprungliga avsikten således vällovlig, men regressionen av det dagliga talspråket till att inkludera "sån här" i var och varannan sats gör att betyget blir mycket lågt.

Betyg: 2 av 10

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant. Men om jag hör någon säga "Jag har köpt en sån här mp3 spelare" eller om jag själv skulle säga så så tolkar jag det omedelbart som som en "ursäkt" - egentligen skulle jag ju inte hålla på med sånt krafs men nu råkar jag ha köpt en.