15 mars 2005

Dryck - Rött vin: Vin de Limoux

Plötsligt och oförklarligt befann jag mig åter i den prekära situation då den återstående delen av det långtifrån astronomiska belopp som månatligen utbetalas av min arbetsgivare var betydligt mer blygsam än väntat. Denna insikt initierade omedelbart en ganska abrupt kursomläggning avseende den månatliga budgeten och jag konstaterade bittert att flera delikatesser framöver fick se sig strukna från min inköpslista. Vin finner jag det dock mycket svårt att ersätta med andra drycker, vilket således föranledde att jag under mitt besök på Hansacompagniets systembolag besökte den avdelning där hyllorna diskret försetts med märkningen 49-55 kr. Där insåg jag ganska snart att det bästa förhållandet mellan pris och prestanda gavs av de viner som tappats i kartongförpackning.

Förlägna, som ursäktade de inför sina bröder i glasbutelj sin närvaro i butiken, sökte kartongförpackningarna antingen undgå upptäckt genom att diskret inta den lägsta hyllan eller nervöst föra en stigmatiserad tillvaro på lastpallar, tydligt separerade från det ordinarie sortimentet. I ett fåfängt försök att verka sofistikerad beslöt jag att rata viner vars namn gav alltför uppenbara associationer till parkbänksromantik, varför både Señor Tinto och Husets Röda fick stå orörda. Ytterligare botanisering gav dock resultat: snart stötte jag på en vit och röd förpackning med ett nittiotalistiskt art deco-motiv av en vinskörd och texten Vin de Limoux i ett enkelt, avskalat typsnitt. En närmre granskning avslöjade att vinet tillverkats av syrah-druvor - detta vin var för övrigt det enda som vid översiktlig beskådan stoltserade med druvsort på kartongen. I trygg och fullkomligt ogrundad förvissning om att detta vin var det bästa valet, begav jag mig hemåt med två literförpackningar i den gröna påsen.

Då vinet småningom kylts till den av Systembolaget rekommenderade temperaturen om sexton grader, serverade jag åt mig och min flickvän varsitt glas. En mjuk, blå smak rullade fram över tungan och efterlämnade ett spår av näver, blåklint och konstantinopelblad, samtidigt som måndagens skarpa kanter avrundades en smula. Efter ytterligare ett glas framstod den dramatiska nerven i den amerikanska kriminalserien CSI som olidlig, den underliggande moralen som än mer angelägen samtidigt som intrigen blev något svårare att följa.

För det låga pris som detta vin betingar förväntas egentligen inte något alls, varför förvåningen blir desto större när ett fullt drickbart vin upptäcks. Det är inte tal om ett fantastiskt vin som får gudarna att förundrade nedstiga från Olympen utan snarare ett enkelt vin som fyller sin funktion alldeles ypperligt en gråkall måndag i mars. Vin de Limoux rekommenderas sålunda varmt till dem, som liksom recensenten ibland finner ett behov av ett vardagsvin till låg kostnad.

Betyg: 7 av 10
Volym: 1000 ml
Pris: 54 kr
Alkoholhalt: 13%

Systembolaget: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2358
Limoux: http://www.limoux.fr

Inga kommentarer: