01 mars 2005

Mat - Pasta magic, tomato & hot chili

Pasta magic? Pasta humbug!
Knorrs Pasta MagicIdag besökte jag under lunchtimmen en närbelägen matvaruaffär för att inhandla något att äta. Då jag vandrade längs hyllorna fångades min blick av en liten och egentligen ganska oansenlig, grön burk med den minst sagt uppseendeväckande texten ”Pasta Magic”. En närmre inspektion avslöjade att det rörde sig om ett slags pastasås från Knorr med chilismak. Magisk mat! Jag erinrade mig att det fanns en kartong makaroner i köket på kontoret; genast spann fantasin igång och jag såg framför mig hur en oansenlig portion macaroni bianco* förvandlades till en färgsprakande, delikat måltid med möjlig hallucinogen effekt. Det dröjde inte länge förrän jag med ivriga fötter stod i kassan och erhöll knappt fem kronor i växel på den tjugokronorssedel jag lämnade fram.

Åter på kontoret studerade jag förpackningen ganska ingående. Enligt receptet skulle nykokt pasta tillsättas två eller tre matskedar av innehållet. Under spänd förväntan lät jag makaronerna koka ett par minuter i lättsaltat vatten, vilket genast hälldes av när makaronernas konsistens var al dente. Burken gav ifrån sig ett klickande ljud när locket vreds av och när jag satte näsan till mynningen erfor jag en svag, aromatisk doft av vitlök. Uppmärksam på eventuella magiska effekter rörde jag så ner den rekommenderade mängden pastasås i kastrullen, slog upp anrättningen på en tallrik och placerade mig med en flaska mineralvatten i lunchrummet.

Jag tog ett djupt andetag, fattade gaffeln med höger hand och förde maten till munnen under det att mina sinnen förberedde sig på den förväntade delikatessen.

Inget hände.

Smaken var slätstruken. En pastasås som uppges smaka tomat och het chili förväntas åtminstone bränna till en aning på tungan, men så var inte fallet. Förvisso infann sig en viss, lätt chilikänsla, men denna avdunstade i samma stund som smaksinnet registrerade den. Vitlök och tomat var de två överlägset dominerande smakerna, men även en svag ton av något som liknade basilika gjorde sig hörd. Efter första provsmakningen var besvikelsen ett faktum; återstoden av måltiden konsumerades under bedrövelse. Likt kolsyrebubblorna i det mineralvatten som avnjöts tillsammans med måltiden, kom flera, ganska kraftiga invektiv upp till ytan av mitt medvetande.

En dylik sås, till en bråkdel av priset, kan jag själv tillverka med hjälp av passerade tomater som får reducera och kryddor som finns i var mans kök. Det enda som räddar denna värdelösa tomatsås från ett sämre betyg är att jag fortfarande inte fått ont i magen av den. Någon hallucinogen effekt upplevde jag inte alls, så var Knorr fått idén till epitetet ”Magic” förstår jag inte alls. Uppenbarligen har företaget kommit på ett lysande sätt att sälja enklast möjliga tomatsås till högsta möjliga pris. Fy bubblan!

Betyg: 1 av 10
Tillverkare: Knorr


*) macaroni bianco = kokta makaroner serverade utan några tillbehör. Jfr pasta rosso.

2 kommentarer:

Lars Gustafsson sa...

Recensenten tackar för det fina omdömet!

eatfrog sa...

Ah, en till blogrecensent. Själv recenserar jag mest öl, film och aktuella händelser på min blog -> http://eatfrog.blogspot.com