08 oktober 2006

Musik: The Essex Green, KB, Malmö, 7 oktober 2006

Nykter ungdom spelar trevlig musik
Det är svårt att inte tycka om The Essex Green, när de med sin mjuka sextiotalsrotade pop på ett självsäkert och opretentiöst sätt tar plats på scenen på Kulturbolaget i Malmö. Material från "Cannibal Sea", bandets senaste album, utgör spelningens första hälft och även om Malmöpubliken inte riktigt lyckats memorera dessa alster ännu träffar "Penny and Jack", "Cardinal Points" med flera en nerv, vilket genast skapar en skön stämning i lokalen.

The Essex Green på Kulturbolaget i Malmö. Foto: Lars Gustafsson Det samspelta bandet frammanar sköna harmonier med distinkt, egen prägel och i Julia Rydholm har man inte bara funnit en skicklig, driven basist utan också en mycket vacker sådan.

När det för dagen fem man starka bandet så efter ungefär halva spelningen börjar spela äldre material, lyfter konserten ännu ett steg. Låtar som "Our Lady in Havana", med sin karakteristiska inledning, och "Lazy May", där Chris Ziter låter de behagliga amerikanska folkrocksinfluenserna spela fritt, får genast bred respons. De avslutande extranumren (den svävande svala "Julia", den drömmande, solskenssömniga "By the Sea" och ytterligare en melodi som jag tyvärr måste erkänna var okänd för mig) placerar bandet bland den fåtaliga skara musiker som ger mig samma känsla av välmående som doften av nybryggt kaffe en klarblå söndagsmorgon. Den känslan vill jag behålla länge.

Det enda jag saknade ikväll var den sköna "Southern States".

Betyg: 9 av 10
Lokal: Kulturbolaget, Malmö
Datum: 7 oktober 2006
Bandets webbplats: www.theessexgreen.com

Inga kommentarer: